Siirry pääsisältöön

Projektipajan loppuraportti

Pajamme aktiivisin toimintavaihe oli heti alussa toimeksiannon saatuamme. Excursion järjestämisen tulisi sijoittua heti ensimmäisille viikoille, jotta pajalla olisi vielä aikaa editoida toimeksiantoon kuuluva video valmiiksi ennen projektipajojen päättymistä. Jaoimme vastuualueet pajalaisten kiinnostuksen mukaan ja muodostimme riskienhallintaryhmän, posteriryhmän, tilavaraus- ja ruokailuryhmän ja videontoteutusryhmä. Varaprojektipäällikkö otti kopin matkan järjestämiseen liittyvistä asioista ja projektipäällikkö avusti ryhmiä niiden toiminnassa sekä toimi yhteyshenkilönä toimeksiantajan kanssa.

Valitsimme vierailukohteiksi kiertotalouskonsulttifirma Ethican ja sisustusmateriaalivalmistaja Duratin. Lisäksi toimeksiannossa oli pyydetty käyntiä myös Helsinki Think Companyssa. Nämä saatiin sovittua melko kivuttomasti muutaman viikon päähän keskiviikolle 11.10. Kun kohteet oli saatu sovittua, tilavaraus- ja ruokailuryhmä pääsi suunnittelemaan osa-alueensa toteuttamista. He valikoivat lounaspaikaksi Helsinki Think Companyn naapurissa olleen opiskelijaravintolan ja sopivat, että Ethican edustaja tulisi esittäytymään Helsinki Think Companyn tiloihin. Matkustustavaksi valitsimme bussikuljetuksen, joka kilpailutuksen jälkeen järjestyi Muuriselta. Keksimme myös teettää osallistujia varten haalarimerkin. Posteriryhmä hoiti haalarimerkki-ideaa, jotta se olisi visuaaliselta ilmeeltään tulevaa posteria vastaava.

Ideointi jatkui aikataulun suunnittelulla ja pääsimme yksimielisyyteen melko nopeasti. Posteriryhmä oli ideoinut haalarimerkiksi supermieslogoa hyödyntäen superkierrätyslogon, ja siitä inspiroituneena paja halusi luoda tapahtumalle maskotin, joka luonnollisesti olisi Superkierrätysmies. Pyysimme budjettiin lisärahoitusta tälle idealle ja pääsimme toteuttamaan Johanneksen muodon muutoksen Superkierrätysmieheksi. SKM:ää tultaisiin jatkossa käyttämään reissumaskottina sekä videoissa ja pajaesityksessä.

Riskienhallintaryhmä toteutti kaavion, jossa esiteltiin projektiimme liittyviä erilasia riskejä. Todennäköisimmäksi riskiksi he arvioivat jonkin sovitun yritystapaamisen peruuntumisen. Mainonnan toteutimme ilmoittelemalla koulun ilmoitusnäytöillä sekä sähköpostilla. Lisäksi jokainen pajalainen välitti tiedon oman luokkansa whatsapp-ryhmään.

Keskiviikkona 11.10. pääsimme viimein toteuttamaan excursion. Reissulle ilmoittautui 16 opiskelijaa, ja lisäksi mukaan lähti suurin osa pajalaisista sekä opiskelijaohjaaja ja toimeksiantajan edustaja. Mielestämme osallistujien määrä oli sopiva ja siten excursio onnistunut. Kaikki sujui suunnitelmien mukaan ja osallistujat olivat tyytyväisiä yritysvierailujen sisältöön.

Excursion jälkeen pääsimme keskittymään muihin pajaan kuuluviin tehtäviin, eli posterin ja pitsauksen suunnitteluun sekä videon toteutukseen. Päätimme, että pitsaus hoidettaisiin pareittain ja parit saisivat itse päättää miten esityksen hoitavat. Koska esitysvideo ei mielestämme sopinut sellaisenaan tarjottavaksi yleiseen levitykseen, niin halusimme tehdä Try Outille oman kiertotalousvideon. Kaksi erillistä videoita toisi lisää työtä, mutta paremman lopputuloksen.

Pitsauspäivänä onnistuimme hyvin, mutta emme menestyneet tuomariarvioinneissa. Posterimme kuitenkin voitti yleisöäänestyksen ylivoimaisesti. Muiden pitsatessa loppuryhmä hioi videoiden käsikirjoituksia ja etenimme hyvällä tahdilla myös storyboardeihin. Pitsauksien jälkeen olikin jäljellä enää pajaesityksen viimeistely ja sen harjoittelu. Videoryhmä jatkoi vielä editoinnin parissa.

Pajaesitykseen päätettiin ottaa mukaan kaikki pajalaiset ja päädyttiin näytelmätyyppiseen ratkaisuun, jota esitysvideo tukisi. Kaikki pajalaiset olivat tyytyväisiä ratkaisuun ja hoitivat osuutensa hyvin. Vuorosanoja harjoiteltiin esitystä edeltävällä viikolla ahkerasti ja näytelmä muovautui täyteen loistoonsa. Esityspäivänä esitys sujui loistavasti ja saimme arvosteluryhmämme neljänneksi parhaat pisteet ja kaikista pajoista kuudenneksi parhaat pisteet. Toimeksiantajamme sekä opettajaohjaajamme pitivät esityksestä, joka olikin päätavoitteemme. Try Outille tehty video valmistui myös ajallaan ja se löytyy Youtubesta Turun AMK:n resurssitehokas liiketoiminta -kanavalta.


Viimeisenä pajapäivänä keskustelimme projektin onnistumisesta ja kaikki pajalaiset olivat yhtä mieltä siitä, että projektimme oli toimeksiantoa vastaava ja siten myös onnistunut.

Kommentit